Hagyatéki eljárás
Hatósági ügy neve:
Hagyatéki eljárás
Ügytípus/eljárástípus:
Polgári nem peres eljárás
Ügy rövid leírása:
Az eljárás akkor indul, amikor a jegyző a
halottvizsgálati bizonyítvány alapján, ilyen irat hiányában a holtnak
nyilvánító vagy a halál tényét megállapító végzés alapján, vagy olyan
személynek a bejelentése alapján, akinek a hagyatéki eljárás
megindításához jogi érdeke fűződik, az örökhagyó haláláról értesül. A
bejelentést a jegyzőnél kell megtenni. A hagyatéki eljárás polgári nem
peres eljárás.
A hatáskörrel rendelkező szerv neve:
A hagyaték leltározását a jegyző végzi, a
hagyatéki eljárást - meghatározott eljárási cselekmények kivételével - a
közjegyző folytatja le.
Eljáró szerv illetékességi területe:
A jegyző illetékességére a közjegyző
illetékességi szabályai vonatkoznak. (Az eljárás lefolytatására az
örökhagyó utolsó belföldi lakóhelye, ennek hiányában az örökhagyó utolsó
tartózkodási helye, ezek hiányában az örökhagyó belföldi
elhalálozásának helye, ezek hiányában a hagyatéki vagyon fekvésének
helye, mindezek hiányában a Magyar Országos Közjegyzői Kamara - az
öröklésben érdekelt hozzá benyújtott kérelme alapján történő -
kijelölése határozza meg az illetékességet.)
Eljárási illetékek (igazgatási szolgáltatási díjak):
A hagyaték leltározása illetékmentes
eljárás. A hagyatéki eljárás költsége magába foglalja a közjegyzői
díjazást (a közjegyzői díjszabásról szóló 22/2018.(VIII.23.) IM
rendelet), a felmerülő gondnoki díjazást, az esetleges biztosítási
intézkedés költségét és a külföldi hatósághoz intézett megkereséssel
összefüggésben felmerült költséget.
Alapvető eljárási szabályok:
A jegyző az eljárás megindítását követő 8
napon belül megkezdi a hagyaték leltározását. Ingatlan esetében mindig,
ingóságok esetében pedig bizonyos feltételek fennállása esetén készül
hagyatéki leltár. A hagyatéki leltárba felvett ingatlan értékét az
ingatlan fekvése szerint illetékes települési önkormányzat jegyzője
által az illetékekről szóló törvény szerint kiállított adó- és
értékbizonyítványban foglaltakkal egyezően kell feltüntetni a leltárban.
Az ingatlan értékelése a hagyaték leltározására illetékességgel
rendelkező jegyző megkeresésére történik, hivatalból.
Eljárást megindító irat benyújtásának módja (helye, ideje):
Halotti anyakönyvi kivonat, öröklésre
jogosultak adatai, ingatlan vagyon esetében az ingatlanra vonatkozó
adatok (helyrajzi szám vagy pontos cím), gépjármű esetében forgalmi
engedély, takarékbetétkönyv, gépkocsi-nyereménybetétkönyv,
értékpapírszámla, folyószámla esetében számlakivonat, fel nem vett
nyugdíjról törzsszám, ki nem fizetett munkabérről, járandóságról
igazolás, végrendelet, öröklési szerződés, tartási szerződés
fénymásolata, gazdasági társaságban vagy szövetkezetben fennálló tagi
részesedésről igazolás vagy társasági szerződés fénymásolata, stb. (A
felsorolás nem teljes körű!)
Ügyfélfogadás ideje:
Hétfő, kedd, csütörtök: 8.00 - 12.00 és 13.00 - 16.00, szerda: nincs ügyfélfogadás, péntek: 8.00 12.00
Ügymenet és ügyintézési határidő (elintézési, fellebbezési határidő):
A hagyatéki leltárt a jegyző a kötelező
leltározás alá eső vagyontárgyról vagy a leltár felvételét kötelezővé
tevő tényről, körülményről okiratból tudomás szerzést követő 30 napon
belül készíti el.
Időpontfoglalás:
Derecskei Közös Önkormányzati Hivatal Tépei Kirendeltségénél +36 (54) 412 - 012-es telefonszámon
Az ügytípushoz kapcsolódó jogszabályok jegyzéke:
A hagyatéki eljárásról szóló 2010. évi XXXVIII. törvény
A hagyatéki eljárás egyes cselekményeiről szóló 29/2010. (XII.31.) KIM rendelet
Az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény
A közjegyzői díjszabásról szóló 22/2018. (VIII.23.) IM rendelet
A nemzetközi magánjogról szóló 2017. évi XXVIII. törvény